Wednesday 20 January 2021

4P'S OF MARKETING (MARKETING)

 

4 P'S OF MARKETING



To effectively market a product, you need to get your 4 P’s right. Product (or service) – includes features, design, value to customers, branding, and competitive advantage. Place – distribution channels, stores, supermarkets or online, storage, and transportation to customers. Pricing – is customer price sensitivity, the cost to produce, competitor's price relative to yours, discounts, and promotion. The last "P" is Promotion which pertains to advertising strategies, advertising mediums, competitor strategy, and the timing or season of advertisement.

Practical Application

The 4 P’s can be used during product development to create a well-targeted marketing mix. It is about putting the right product at the right price, at the right place and at the right time. When using during the developmental stage, start from the inside out - identifying the target market first then develop the product features, pricing, promotional, and release strategies based on your target market. When using it during the post-developmental stage, make sure the 4 P's are aligned to get the maximum efficacy for your marketing mix.

In hindi: 4 पी विपणन के है

एक उत्पाद को प्रभावी ढंग से बाजार में लाने के लिए, आपको अपने 4 पी के अधिकार प्राप्त करने की आवश्यकता है।उत्पाद (या सेवा)-सुविधाओं, डिजाइन, ग्राहकों को मूल्य, ब्रांडिंग, और प्रतिस्पर्धात्मक लाभ शामिल हैं.ग्राहकों को स्थान वितरण चैनल, भंडार, सुपरमार्केट या ऑनलाइन, भंडारण और परिवहन।मूल्य निर्धारण-ग्राहक की कीमत के प्रति संवेदनशीलता, उत्पाद की लागत, आपके प्रतिस्पर्धी मूल्य, छूट, और पदोन्नति।अंतिम "प" पदोन्नति है जो विज्ञापन रणनीतियों, विज्ञापन माध्यमों, प्रतियोगी रणनीति और विज्ञापन के समय या मौसम से संबंधित है।

व्यावहारिक आवेदन

4 पी का उपयोग उत्पाद विकास के दौरान एक अच्छी तरह से लक्षित विपणन मिश्रण बनाने के लिए किया जा सकता है।यह सही कीमत पर, सही जगह पर और सही समय पर सही उत्पाद डालने के बारे में है।विकास के चरण के दौरान उपयोग करते समय पहले लक्ष्य बाजार की पहचान करने के बाद उत्पाद सुविधाओं का विकास करें, मूल्य निर्धारण, संवर्धनात्मक और अपने लक्ष्य बाजार पर आधारित रणनीतियां विकसित करें।विकास के बाद के चरण में इसका प्रयोग करते हुए यह सुनिश्चित करें कि 4 पी को इस तरह मिल जाए कि वह आपके मार्केटिंग मिक्स के लिए सबसे ज्यादा प्रभावी हो।

   


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