Wednesday, 20 January 2021

CONSUMER BUYING PROCESS ( MARKETING)

 

CONSUMER BUYING PROCESS



This is the simplified process of how consumers buy. It starts with the recognition of a problem that needs to be solved (eg. being able to go to work). It will follow with information search on how to solve the problem (buy a car). Then followed by evaluation of options (go to 2 or 3 dealers) then the purchase decision. The last step is post-purchase behavior. Is the consumer satisfied with the service or product? Post-purchase behavior defines loyalty.

Practical Application

Any company marketing any product should be aware of the consumer buying process. This will help identify if there are loopholes in their marketing mix. For example, is it because consumers cannot find the product during the Information Search stage that is why the product is not being noticed? The company, in this case, should focus on brand awareness. Is it because marketing materials are not very effective during Consumer Evaluation that is why it never translates to sales? In this case, the company should refine its brochures… and the list goes on.

In hindi : 

       उपभोक्ता खरीद प्रक्रिया

उपभोक्ताओं के क्रय की यह सरलीकृत प्रक्रिया है।यह एक समस्या है कि हल की जरूरत है की मान्यता के साथ शुरू होता है (उदा।काम पर जाने में सक्षम)।यह समस्या के समाधान के बारे में जानकारी के साथ बताएगी (कार ख़रीदने के लिए)।उसके बाद विकल्प का मूल्यांकन (2 या 3 डीलरों पर जाएं) और फिर खरीद निर्णय।अंतिम चरण खरीदने के बाद का व्यवहार हैक्या उपभोक्ता सेवा या उत्पाद से संतुष्ट है?खरीद के बाद व्यवहार वफादारी को परिभाषित करता है

व्यावहारिक आवेदन

कोई भी उत्पाद विपणन करने वाली कंपनी को उपभोक्ता क्रय प्रक्रिया के प्रति जागरूक होना चाहिए।इससे उनकी मार्केटिंग मिक्स में कमियां होने की पहचान करने में मदद मिलेगी।उदाहरण के लिए, क्या ऐसा इसलिए है कि उपभोक्ता सूचना खोज चरण के दौरान उत्पाद नहीं पा सकते इसलिए उत्पाद पर गौर नहीं किया जा रहा है?इस मामले में कंपनी को ब्रांड जागरूकता पर ध्यान देना चाहिए।क्या ऐसा इसलिए है कि उपभोक्ता मूल्यांकन के दौरान विपणन सामग्री बहुत प्रभावी नहीं होती है इसलिए यह बिक्री का अनुवाद कभी नहीं करता है?इस मामले में, कंपनी को अपने ब्रोशरों को परिष्कृत करना चाहिए… और सूची चलती रहती है.



No comments:

Post a Comment

मैं इसलिए नास्तिक हूं

 यूट्यूब के एक चन्नेल पे भगवान के होने का तर्क दिया जा रहा था तर्क कुछ इस प्रकार के थे "यदि आप मोबाइल में इस वक्त वीडियो देख रहे है तो ...