HERZBERG'S MOTIVATION-HYGIENE THEORY
Frederick Herzberg postulated that factors that cause motivation and demotivation of employees are not in the same continuum. This means if you take out the motivating factors it will not necessarily demotivate employees and vice versa. Factors such as salary, company policies, relationship with the boss, relationship with peers, and working conditions are only hygiene factors and they only prevent dissatisfaction of employees but not motivate them. Motivation factors are a sense of achievement and advancement, recognition, growth, and the nature of the work itself.
Practical Application
There is a lot of criticism about this theory. Critics argue that it is not applicable to the general employee and that there are simply too many factors to consider such as culture, age, personal circumstances in the employee’s life. Still, there are a few applications of this theory such as managers should consider that not all employees are motivated by just a high salary. It may motivate for a short but sooner or later it will die out and they will look for other things such as advancement, recognition, and growth.
In Hindi:
HERZBERG की प्रेरणा
फ्रेडरिक हर्जबर्ग ने अभिगृहीत किया कि कर्मचारियों के अभिप्रेरण और अपप्रेरण का कारक एक ही श्रृंखला में नहीं हैं।इसका अर्थ यह है कि यदि आप प्रेरित करने वाले कारक को निकालेंगे तो यह आवश्यक नहीं है कि वह कर्मचारियों को अव्यवस्थित ही कर देगा।कारक जैसे वेतन, कंपनी की नीतियां, बॉस के साथ संबंध, साथियों के साथ संबंध, तथा कार्य की परिस्थितियां केवल स्वच्छता कारक हैं तथा वे केवल कर्मचारियों को असंतोष से बचाते हैं परंतु उनको प्रेरित नहीं करते हैं।अभिप्रेरण कारक, उपलब्धि और उन्नति, मान्यता, विकास तथा स्वयं कार्य के स्वरूप की भावना होती है।
व्यावहारिक आवेदन
इस सिद्धांत के बारे में बहुत सी आलोचनाएं हैंआलोचकों का तर्क है कि यह आम कर्मचारी पर लागू नहीं होता और इसके कई कारक हैं, जैसे कि संस्कृति, आयु, कर्मचारी के जीवन में व्यक्तिगत परिस्थितियों पर विचार करना।फिर भी, इस सिद्धांत के कुछ आवेदन हैं जैसे प्रबंधकों को यह विचार करना चाहिए कि सभी कर्मचारी केवल उच्च वेतन से प्रेरित नहीं हैं।यह थोड़े समय के लिए प्रेरित हो सकती है पर जल्दी या बाद में इसकी मृत्यु हो जाएगी और वे अन्य चीज़ों जैसे विकास, मान्यता, और विकास की खोज करेंगे।
No comments:
Post a Comment