Thursday, 21 January 2021

CURRY'S CUSTOMER PYRAMID (STRATEGY)


 

CURRY'S CUSTOMER PYRAMID



Jay Curry’s Customer Pyramid segments customers based on the revenue they bring to the company. It is based on the 20/80 model which states that customers on the top 20% contribute to 80% of profit and the rest of the 80% of customers contribute 20% of the company’s profit.

The top of the pyramid is the top 1% of customers. These are customers who bought top-of-the-line models and consistently buy your services or products. The next are large customers, medium, then small. Next in the pyramid are the inactive customers - which bought from you once but not actively buying. The prospective customers – those who expressed interest in your products. Then the suspect customers – those that do not know your company but might be interested.

Practical Application

Curry’s Customer Pyramid allows companies to manage their resources well. It can be used in customer relationship management, customer service, and marketing. Those in the lower segments (small and medium) should be brought up by offering more products and services. Those on top should be managed with premium service. Suspects and Prospective customers should be brought up by marketing awareness. The customer pyramid also helps the company determine how much marketing expenses they would put to different customers based on the revenue and value that they create for the company. Curry’s model should not be used as a standalone model and should be considered with other business theories such as the 6 R’s of Business.

In Hindi :

    करी के ग्राहक पिरामिड जे करी के ग्राहक पिरामिड सेगमेंट्स वे ग्राहक के लिए लाने वाले राज्यों के आधार पर ग्राहक हैं। यह 20/80 मॉडल पर आधारित है, जिसमें यह बताया गया है कि शीर्ष 20% ग्राहकों को 80% लाभ में योगदान दिया जाता है और 80% ग्राहकों के लिए कंपनी के लाभ का 20% योगदान देता है। पिरामिड के शीर्ष ग्राहकों का शीर्ष 1% है। ये ग्राहक हैं जो शीर्ष--लाइन-मॉडल मॉडल खरीदे हैं और लगातार आपकी सेवाओं या उत्पादों को खरीदते हैं। अगले बड़े ग्राहक, मध्यम, तो छोटे हैं पिरामिड में अगला निष्क्रिय ग्राहक हैं - जो आपको एक बार खरीदा है लेकिन सक्रिय रूप से खरीद नहीं। भावी ग्राहकों - जो आपके उत्पादों में रुचि व्यक्त करते हैं फिर संदेहास्पद ग्राहकों - जो आपकी कंपनी नहीं जानते हैं लेकिन दिलचस्पी हो सकती है व्यावहारिक अनुप्रयोग करी ग्राहक ग्राहक पिरामिड कंपनियों को अपने संसाधनों को अच्छी तरह से प्रबंधित करने की अनुमति देता है। इसका उपयोग ग्राहक संबंध प्रबंधन, ग्राहक सेवा और विपणन में किया जा सकता है। अधिक सेगमेंट (छोटे और मध्यम) में जो अधिक उत्पादों और सेवाओं की पेशकश कर रहे हैं उन्हें लाया जाना चाहिए। शीर्ष पर उन लोगों को प्रीमियम सेवा के साथ प्रबंधित किया जाना चाहिए संदिग्धों और भावी ग्राहकों को विपणन जागरूकता द्वारा लाया जाना चाहिए। ग्राहक पिरामिड भी कंपनी को यह भी मदद करता है कि वे किसने बाजार में कितने राजस्व और मूल्य के आधार पर विभिन्न ग्राहकों को रखेगी, जो कंपनी के लिए पैदा होते हैं। करी के मॉडल को एक स्टैंडअलोन मॉडल के रूप में इस्तेमाल नहीं किया जाना चाहिए और अन्य व्यापार सिद्धांतों जैसे कि व्यापार के 6 आर के साथ विचार किया जाना चाहिए।

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