Thursday, 21 January 2021

BCG MATRIX (STRATEGY)


 

BCG MATRIX



BCG Matrix was developed by the Boston Consulting Group in the 1970s. It plots different products by market share (X-axis) and potential growth rate (Y-axis). The intention is to help companies identify which product should be allotted more resources, which need further development, and which should be continued or discontinued.

Products in the Dog quadrant are those with low market share and low market growth - these belong to a very competitive environment. Question mark products are those with low market share but it has high potential market growth – customers may not be familiar with this product. Star products have a high market share and have a high potential for market growth - this is the most ideal quadrant. Cash cow products have a high market share but already low in market growth - these are old products in a saturated market.

Practical Application

Management may discontinue products in the Dog quadrant. They may increase marketing resources to push for Question mark products to customers. They may put more R&D resources for those in the Star quadrant to maintain market leadership and further growth. They may maintain the status quo and continue to harvest the benefits of a Cash cow.

In Hindi :

    बीसीजी मैट्रिक्स

बीसीजी मैट्रिक्स का विकास बोस्टन परामर्श समूह ने 1970 के दशक में किया।यह बाजार हिस्सेदारी (एक्स-अक्ष) और संभावित विकास दर (Y अक्ष) द्वारा विभिन्न उत्पादों का प्लॉट करता है।मंतव्य यह है कि कम्प्नियों को यह पहचान करने में सहायता दी जाए कि कौन से उत्पा द को अधिक संसाधन आबंटित किए जाएं, जिनके लिए और अधिक विकास की आवश्यकता है और इसे जारी या बंद किया जाना चाहिए।

चतुर्थ भाग में ऐसे उत्पाद हैं जिनकी बाजार में हिस्सेदारी कम है और जिनकी वृद्धि बाजार में कम है। ये एक बहुत ही प्रतिस्पर्धी माहौल से आते हैं।प्रश्नचिह्न उत्पाद वे उत्पाद होते हैं जिनके पास बाजार की निम्न हिस्सेदारी होती है परंतु इसमें उच्च संभाव्यता वाली बाजार वृद्धि होती है-ग्राहक इस उत्पाद से परिचित नहीं होते हैं।स्टार उत्पादों की बाजार में एक उच्च हिस्सेदारी है और बाजार में वृद्धि के लिए एक उच्च क्षमता है-यह सबसे आदर्श चक्र है।नकद गाय उत्पादों का बाजार में काफी हिस्सा है लेकिन बाजार में इसकी वृद्धि पहले से ही कम है-ये बाजार में चूरे-चूरे उत्पाद हैं।

व्यावहारिक आवेदन

प्रबंधन कुत्ते के चतुर्थ भाग में उत्पादों को बंद कर सकता हैवे ग्राहकों को प्रश्नपत्र उत्पादों के लिए पुश करने के लिए विपणन संसाधनों में वृद्धि कर सकते हैं।वे स्टार चतुर्थांश के उन लोगों के लिए बाजार नेतृत्व और आगे विकास बनाए रखने के लिए अधिक अनुसंधान और विकास संसाधन रख सकते हैं।वे यथास्थिति बनाए रख सकते हैं तथा नकद गाय का लाभ प्राप्त करते रहेंगे।

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