PORTER'S FIVE FORCES ANALYSIS
Porter’s 5 forces analysis was developed by Michael Porter, professor at the Harvard Business School during the 1970s. It is intended to analyze how stiff the competition is within a given industry. It is usually used during a feasibility study, before product development. By doing Porter’s 5 Forces Analysis, companies can decide whether a particular product is worth developing based on how crowded industry is and how strong the existing competitors are. It can also be used to align the marketing strategy of existing products.
The first variable is Competitive Rivalry which looks at the existing competitors in the industry – the size and number. A favorable environment to introduce new products is those with a low number of competitors.
The second variable is Barriers to Entry. This is how hard or easy it is for new players to come in. Barriers to Entry include cost expenditure (capital needed to develop new products, examples are airlines, cars, medical equipment), cost leadership (is it easy to develop cheaper products? Examples are Chinese brands), and brand loyalty (how well established competitor brands are with customers). An industry with high barriers to entry are those that require high capitalization, numerous cheaper alternatives, or if competitor brands are already very well established.
The third variable is the Threat of Substitutes - are the products easily replaced with direct or indirect competitors? You don’t want to enter an industry that has a lot of substitute products.
The fourth variable is the Bargaining Power of Customers. Do customers have the power to dictate the price? In certain conditions, competition is so intense that customers can demand anything from suppliers. You don’t want to enter a market where customers can dictate everything.
The last variable is the Bargaining Power of Suppliers. This increases when suppliers are limited as there are no competitors that can offer you better pricing.
Application
If you are a new entrant you'd want the 5 variables to be low, if you are an established brand you'd want to increase these 5 variables.
In Hindi:
पोर्टर के पांच बलों विश्लेषण
पोर्टर के 5 बलों का विश्लेषण 1970 के दशक में हावर्ड बिजनेस स्कूल में प्रोफेसर माइकल पोर्टर द्वारा विकसित किया गया।यह विश्लेषण करने का इरादा है कि किसी दिए गए उद्योग के भीतर प्रतिस्पर्धा कितनी कठोर हैयह आमतौर पर उत्पाद विकास से पहले व्यवहार्यता अध्ययन के दौरान उपयोग किया जाता है।पोर्टर के 5 बलों के विश्लेषण द्वारा, कंपनियां तय कर सकती हैं कि किसी भी उत्पाद का विकास इस बात पर आधारित हो कि उस भीड़ भरे उद्योग के कारण और मौजूदा प्रतिस्पर्धियों की संख्या कितनी मजबूत है या नहीं।इसका उपयोग मौजूदा उत्पादों की विपणन रणनीति के अनुरूप भी किया जा सकता है।
पहला परिवर्तनीय प्रतिस्पर्धी प्रतिद्वंद्विता है जो उद्योग के मौजूदा प्रतियोगियों को आकार और संख्या में देखती है।नए उत्पादों की शुरुआत करने का अनुकूल वातावरण उन्हें प्रतियोगियों की संख्या कम रखता है।
दूसरा चर प्रविष्टि के लिए बाधाएं हैंनए खिलाड़ियों के लिए यह कितना कठिन या आसान हैप्रवेश की बाधाओं में लागत खर्च (नए उत्पादों के विकास के लिए जरूरी पूंजी, उदाहरण हैं एयरलाइन्स, कार, चिकित्सा उपकरण), लागत नेतृत्व (क्या सस्ता उत्पाद विकसित करना आसान है?उदाहरण चीनी ब्रांड्स हैं), और ब्रांड वफादारी (कितनी अच्छी तरह से स्थापित प्रतियोगी ब्रांड ग्राहकों के साथ हैं)।ऐसी उद्योग जिनमें प्रवेश की राह में बड़ी बाधाएं हों, इनमें उच्च पूंजीकरण, अनेक सस्ते विकल्प, या यदि प्रतियोगी ब्रांड पहले से ही सुस्थापित हो चुके हों।
तीसरी चर विकल्प का खतरा है-क्या उत्पाद को प्रत्यक्ष या अप्रत्यक्ष प्रतियोगियों से आसानी से बदला जा सकता है?आप एक दर्ज नहीं करना चाहते
No comments:
Post a Comment