Thursday, 21 January 2021

SWOT ANALYSIS (STRATEGY)


 

SWOT ANALYSIS



A SWOT analysis looks at an organization’s internal strengths, weaknesses, and external opportunities, and threats. An objective or goal must be clearly defined before doing a SWOT Analysis – what is this for? What are we trying to get out of this analysis? A company’s “Strength” is its competitive advantage. It is what the company can offer that competitors cannot (eg. technological advancements, process expertise, etc.) If a competitor can do it, it is not a company’s strength nor is it a competitive advantage. “Weaknesses” are what places a company at a disadvantage compared to its competitors. “Opportunities” are factors that the company can take advantage of to grow. “Threats” are factors that can cause problems for the business. Check the picture above to see what can be considered when doing SWOT Analysis. It is important to note that public health concerns are legitimate threats nowadays. Note that SWOT analysis is not limited to the company itself. It can also be applied to specific products.

PESTLE analysis (Political, Economic, Socio-Cultural, Technological, Legal, Environmental) can be used to further elaborate opportunities and threats.

Practical Application

SWOT analysis is a useful tool in planning marketing strategies to help companies know where to focus. The strengths of a company should be verbalized in order to maintain it and capture opportunities with it. Weaknesses should be addressed, and threats minimized. SWOT Analysis can also be useful in decision making during preventive crisis management, and can also be used to evaluate a company during mergers and acquisitions.

In Hindi:

    स्वोट विश् लेषण

स्वोट विश्लेषण किसी संगठन की आंतरिक क्षमताओं, कमजोरियों, और बाहरी अवसरों और खतरों पर दिखता है।स्वात विश्लेषण करने से पहले एक उद्देश्य या लक्ष्य को स्पष्ट रूप से परिभाषित किया जाना चाहिएहम इस विश्लेषण से बाहर निकलने की क्या कोशिश कर रहे हैं?एक कंपनी की "ताकत" इसका प्रतिस्पर्धात्मक लाभ हैयह वह है जो कंपनी प्रतिस्पर्धा नहीं कर सकती (उदाहरण के लिए।प्रौद्योगिकीय प्रगति, प्रक्रम विशेषज्ञता, आदि) यदि एक प्रतियोगी यह कर सकता है तो यह एक कंपनी की शक्ति नहीं है और न ही यह प्रतिस्पर्द्धी लाभ है।"कमजोरियां" वह हैं जो एक कंपनी को अपने प्रतिस्पर्धियों की तुलना में नुकसान में डालती है."अवसर" कारक हैं कि कंपनी बढ़ने का लाभ उठा सकती है।"धमकियां" कारक हैं जो व्यापार के लिए समस्याएं पैदा कर सकते हैं।स्वोट विश्लेषण करते समय यह देखने के लिए ऊपर दिए गए चित्र की जांच करें कि क्या किया जा सकता है।यह ध्यान रखना जरूरी है कि आजकल सार्वजनिक स्वास्थ्य के हित वैध खतरे के बारे में हैं।ध्यान दें कि स्वोट विश्लेषण केवल कंपनी तक ही सीमित नहीं हैयह विशिष्ट उत्पादों पर भी लागू किया जा सकता है।

मूसली विश्लेषण (राजनीतिक, आर्थिक, सामाजिक-सांस्कृतिक, कानूनी, पर्यावरण) का उपयोग अवसरों और खतरों को और अधिक विस्तृत करने के लिए किया जा सकता है।

व्यावहारिक आवेदन

स्वोट विश्लेषण, कंपनियों पर ध्यान केंद्रित करने के बारे में जानने के लिए विपणन रणनीतियों की योजना बनाने में एक उपयोगी उपकरण है।कम्प नी की क्षमता को इसे बनाए रखने तथा इसके साथ अवसरों का लाभ उठाने के लिए क्रियांवित किया जाना चाहिए।कमजोरियों को संबोधित किया जाना चाहिए, और धमकियों को कम से कमस्वोट विश्लेषण का भी प्रयोग किया जा सकता है।

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