Thursday 21 January 2021

SIX R'S OF BUSINESS (STRATEGY)


 

SIX R’S OF BUSINESS



Six R’s of Business by Luis Gallardo is an approach to consider during decision making. The six R’s are cohesive, interdependent, and should not undermine any other. The first R - Reason is the company’s mission and vision, values, and purpose for doing business. Communicate this well to employees so that they will act with the same principle and direction as the company’s purpose. The second R - Revenue is the backbone of any business, but should not be the sole priority. The third R - Rousers can be internal activities that inspire employees or something external that inspires customers. The fourth R - Reputation is a significant factor in today’s hyper-connected world.  One small mistake can ruin years of reputation through social media. The fifth R - Relationship is both internal and external customers. The last, Resilience is the company’s ability to stay relevant across time. This is how companies react to opportunities and threats, their ability to adapt to change and innovate.

Practical Application

The six R’s of Business can be used for any important decision that business owners and leaders would make. Leaders should not only focus on one and totally neglect the other for the business to thrive. Do not focus on temporary rewards such as revenue while sacrificing reputation or relationship. Also, it cannot be all relationships but no revenue. Consider all the Rs in whatever business decision you will make.

In Hindi:

     व्यापार के छह आर

लुइस गैल्लारडो द्वारा छह आर के कारोबार का निर्णय लेने के दौरान विचार करने के लिए एक दृष्टिकोण है।छह आर एकजुट, अन्योन्याश्रित हैं, और किसी भी अन्य को कमजोर नहीं करना चाहिए।प्रथम अनुसंधान कारण, व्यवसाय करने के लिए कंपनी का मिशन और परिकल्पना, मूल्य और उद्देश्य होता है।यह अच्छी तरह से कर्मचारियों को सूचित करें ताकि वे उसी सिद्धांत और दिशा के साथ कंपनी के उद्देश्य के रूप में कार्य करें।दूसरी आय-राजस्व किसी भी काम का आधार है, किन्तु एक मात्र प्राथमिकता नहीं होनी चाहिए।तीसरी आर-रॉसर्स आंतरिक गतिविधियां हो सकती हैं जो कर्मचारियों को प्रेरित करती हों या कुछ बाहरी चीजें जो ग्राहकों को प्रेरित करती हों।चौथा आर-प्रतिष्ठा आज की अति-सम्बद्ध दुनिया में एक महत्वपूर्ण कारक है।एक छोटी सी गलती सोशल मीडिया के माध्यम से प्रतिष्ठा के वर्षों को बर्बाद कर सकती है।पांचवा आर-संबंध दोनों आंतरिक और बाह्य ग्राहक हैं।पिछले, लचीलापन कंपनी की समय के साथ प्रासंगिक रहने की क्षमता है।इस तरह से कंपनियां अवसरों और धमकियों, बदलने और नवाचार के अनुकूल बनने की अपनी क्षमता पर प्रतिक्रिया करती हैं।

व्यावहारिक आवेदन

व्यापार के छह आर का उपयोग किसी भी महत्वपूर्ण निर्णय के लिए किया जा सकता है जो व्यापार मालिकों और नेताओं को करना होगा।नेताओं को न केवल एक काम पर ध्यान देना चाहिए और कारोबार को फलने-फूलने के लिए दूसरी की पूरी तरह उपेक्षा करना चाहिए।प्रतिष्ठा या रिश्ते का त्याग करते समय राजस्व जैसे अस्थायी पुरस्कारों पर ध्यान केंद्रित न करेंभी, यह सभी रिश्तों पर नहीं हो सकता, लेकिन कोई राजस्व नहीं।आप जो भी व्यावसायिक निर्णय लेंगे, उसमें सभी रुपये पर विचार करें।

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