Thursday, 21 January 2021

MARKET SEGMENTATION (MARKETING)


 

MARKET SEGMENTATION



Market segmentation is the process of grouping customers according to location, demographic, psychographic, and behavioral information. The defined segments need to be measurable, substantial, differentiable, actionable, and profitable.

Practical Application

Segmenting customers can be used to identify how to focus marketing resources. If the target customers are aged 50 to 70 then advertising on radios or TV may be more effective than social media advertising.

Segmenting customers can also help identify opportunities. If you do not have products catering to a specific segment, perhaps the company can consider developing a rebranded product. If the company has an existing product but not profitable, perhaps management can explore repositioning the product.

Segmenting customers also help in your marketing mix. If the company is launching a sports SUV, consider a message that sounds hip and cool for individuals aged 30 to 40s, with means.

I like how MeWe Google application is branding its product. Search it on Google Play and watch their video this 2020. You will notice that MeWe management knew that artists and creatives may be high influencers and first movers. If you want to introduce a new social media platform that will rival Facebook, it will be these early adopters and influencers. This is not an advertisement for MeWe 😊

In Hindi :

      बाजार विभाजन

बाज़ार विभाजन, स्थान, जनसांख्यिकीय, मनोग्राफिक और व्यवहार संबंधी सूचना के अनुसार ग्राहकों के समूहन की प्रक्रिया है।परिभाषित खंडों को मापने योग्य, सारणीय, विभेदक, कार्रवाई योग्य और लाभदायक होना चाहिए।

व्यावहारिक आवेदन

खंडों का उपयोग विपणन संसाधनों पर ध्यान केंद्रित करने के तरीके को पहचानने के लिए किया जा सकता है।यदि लक्षित ग्राहक 50 से 70 वर्ष का हो, तो रेडियो या टीवी पर विज्ञापन सोशल मीडिया विज्ञापन की तुलना में अधिक प्रभावी हो सकता है।

ग्राहकों का खंडन करना भी अवसरों की पहचान करने में सहायता करता है।यदि आपके पास किसी विशेष खंड के लिए उत्पाद की आपूर्ति नहीं है, तो शायद कंपनी एक रिब्रांडेड उत्पाद विकसित करने पर विचार कर सकती है।यदि कंपनी का कोई मौजूदा उत्पाद है लेकिन लाभ नहीं है, तो संभवतः प्रबंधन से उत्पाद का पुनः निर्धारण किया जा सकता है।

सेगमेंट करने वाले ग्राहकों को आपके विपणन मिश्रण में भी मदद मिलती हैयदि कंपनी एक एसयूवी खेल शुरू कर रही है, तो उस संदेश पर विचार करें जो 30 से 40 वर्ष के आयु के व्यक्तियों के लिए कूल्हे और शीतल लगते हैं।

मुझे पसंद है कि कैसे मेवे Google एप्लिकेशन अपने उत्पाद को ब्रांडिंग कर रहा हैइसे Google Play पर खोजें और उनके वीडियो को 2020 देखेंआप देखेंगे कि मेवे प्रबंधन जानते थे कि आर्टिस्ट और क्रिएटिव उच्च प्रभावकारी और पहले मूवर्स हो सकते हैं।यदि आप एक नया सोशल मीडिया प्लेटफॉर्म पेश करना चाहते हैं, जो कि फेसबुक का विरोध कर रहा है, तो ये शुरुआती adopters और प्रभावकारी होंगे।यह मेवे एज के लिए एक विज्ञापन नहीं है।

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