RELATIONSHIP MARKETING
This marketing approach puts a priority on building a sustainable relationship with customers rather than simply pushing products to them. Relationship marketing starts with awareness (attraction phase). While traditional marketing starts with using billboards, TV, radio, relationship marketing starts with influencer marketing, affiliate partnership, employee advocacy, and referral marketing. All these require some prior degree of familiarity with the product.
Relationship marketing prioritizes building high-quality products that will provide a solution to a problem. It focuses on retention and repeat-buying rather than acquiring new customers. The focus is on a long-term relationship with the end goal of creating brand ambassadors from customers.
Organizations that prioritize relationship marketing should have great customer support teams. They invest in employee service training, employ key account managers, make use of technology such as CRMs, and data analytics to provide extra value for their customers. As much as possible, they build a personalized service for their customers.
Practical Application
This is one of the concrete ways to practice Pareto Principle. Identify the 20% of customers that bring in 80% of revenue and build a lasting relationship with them.
In Hindi:
संबंध विपणन
इस विपणन दृष्टिकोण में ग्राहकों को केवल उत्पादों को प्रोत्साहित करने के बजाए उनके साथ स्थायी संबंध स्थापित करने की प्राथमिकता दी गई है।संबंध विपणन जागरूकता (आकर्षण चरण) से शुरू होता हैजबकि पारंपरिक विपणन बिलबोर्ड, टीवी, रेडियो के इस्तेमाल से शुरू होता है, संबंध विपणन प्रभावकारी विपणन, सहबद्ध साझेदारी, कर्मचारी समर्थन और रेफरल विपणन से शुरू होता है।इन सभी को उत्पाद के साथ परिचित होने की कुछ पूर्व डिग्री की आवश्यकता होती है।
संबंध विपणन उच्च गुणवत्ता वाले उत्पादों को प्राथमिकता देता है जो एक समस्या का समाधान प्रदान करेंगे।यह नए ग्राहकों को प्राप्त करने के बजाय, प्रतिधारण और दोहरानेइस केंद्र में ग्राहकों से ब्रांड एम्बेसडर बनाने के लक्ष्य के साथ दीर्घकालीन संबंध बनाने पर जोर दिया जाता है।
ऐसे संगठन, जो संबंध विपणन को प्राथमिकता देते हैं, ग्राहक सहयोग टीम होनी चाहिए।वे अपने ग्राहकों के लिए अतिरिक्त मूल्य प्रदान करने के लिए कर्मचारी सेवा प्रशिक्षण में निवेश करते हैं, प्रमुख खाता प्रबंधक को नियुक्त करते हैं, प्रौद्योगिकी का उपयोग करते हैं जैसे सी. आर. एम. एस. और डेटा एनालिटिक्स।जितना संभव हो उतना संभव है, वे अपने ग्राहकों के लिए एक व्यक्तिगत सेवा का निर्माण करते हैं।
व्यावहारिक आवेदन
यह पेरेटो सिद्धांत का अभ्यास करने के लिए एक ठोस तरीकों में से एक है।उन 20% ग्राहकों की पहचान करें जो 80% राजस्व लाते हैं और उनके साथ स्थायी संबंध बनाते हैं।
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